Hyppää sisältöön

Nuotta-valmennus

Nuotta-valmennus Nuorisokeskus Anjalassa 26.6.-28.6.2018

Etsivä nuorisotyö ja nuoret Nuotta-valmennuksessa Nuorisokeskus Anjalassa 26.6.-28.6.2018.

Tiistai 26.6.2018

Retkemme starttasi aamulla klo 9:00 pultilla, nousimme minibussin kyytiin ja niin matkamme alkoi. Matkalla aloimme miettiä yhdessä mitkä kappaleet sopivat matkustamiseen sekä yleisesti suunnittelimme mikä tulisi olemaan jokaiselle oma leirin kohokohta. Pysähdyimme matkan puolivälissä Hollolan matkakeitaalla hieman jaloittelemassa. Matka jatkui ja pian olimmekin jo perillä kohteessamme Nuorisokeskus Anjalassa.

Päästyämme Anjalan Nuorisokeskuksen pihapiiriin ohjaajamme Joonas tuli meitä vastaan ja tutustutti meitä hieman pihapiiriin ja esitteli meille meidän asuntolamme. Jokainen meistä vei matkatavaransa huoneisiinsa ja tapasimme asuntolamme edustalla. Lähdimme tutustumaan tarkemmin Anjalan Nuorisotilojen tonttiin, meitä vastaan tuli monia todella vanhoja ja kauniita rakennuksia. Jatkoimme puistoa pitkin kartanoa kohti, kartanon edessä teimme pienen tutustumis- leikin jossa saimme paperin ja kynän ja päämääränä oli piirtää omat kasvonsa päänsä päällä katsomatta. Tulokset olivat kieltämättä mielenkiintoisia ja huvittavia.

Leikin jälkeen siirryimme kartanon sisätiloihin, sisältä löysimme monia taideteoksia. Tutkimme kartanoa yhteisvoimin, kunnes ryhmämme ohjaaja Joonas mainitsi kartanoon liittyvän kummitustarinan; kartanossa väitetään olevan vanhan naisen haamu, jonka ovat nähneet monet jotka ovat hänelle kaukaista sukua. Hän ilmestyy kartanon sisärappusiin sekä näyttäytyy läheisessä puistossa. Naisen väitetään pystyvän kertomaan tulevaisuutta hänen ilmestymisensä kautta rappusissa, jos naisen tukka oli auki sekä kädestä löytyvä vanha kirja olivat auki, oli tämä merkki että tulevaisuudessasi on tapahtuva huonoja asioita. Jos kirja sekä hiukset olivat kiinni oli tämä taas merkki että onni oli puolellasi.

Tarinan jälkeen jatkoimme matkaa kartanolta kohti ruokailua. Ruokalan rakennus sisälsi myös ruokailun yhteydessä kioskin, josta saatoimme ostaa herkkuja mikäli makean nälkä pääsisi yllättämään. Ruoan jälkeen siirryimme asuntolallemme, tällä välin poikien asuntolan puolella oli todella tapahtunut kummia. Muurahaiset olivat tämän aikana vallanneet asuntolan seinän sekä lattian ja tämän vuoksi poikien asutus siirrettiin mäen alla sijaitsevaan toiseen Asuntolaan. Siirron tapahduttua siirryimme kodalle, kodalla oli toisen tiimihenkisen leikin vuoro. Pelasimme ristinollan tapaista peliä mikä oli tehty maahan kepeistä, joista oli tehty kehikoita. Tarkoituksena oli saada neljän suora kahdelle tiimille jaetuilla palloilla. Tämän jälkeen kokeilimme toista peliä, joka oli muunnos ”peili-leikistä”. Leikin vetäjän taakse nimittäin piilotettiin vinkulelu, jonka nimesimme yhteistuumin *Matti ja Teppo mielessämme* ”Teppo” nimiseksi. Leikki oli haastava, mutta lopulta keksimme oivaltavan tavan selättää vetäjä tekemällä muurin, jolloin vinkulelua ei näkynyt kunnolla. Tämän jälkeen siirryimme kotaan, jossa keitimme yhteisvoimin pannukahvia tulella sekä herkuttelimme ruokalasta tulleilla kahvitarjottavilla.

Eikä meidän aktiviteettipärinät vieläkään olleet lopussa, nimittäin huomasimme kodalla lähettyvillä köysiradan ja toivoimme ohjaajaltamme Joonakselta, voitaisiinko se sovittaa päiväohjelmaan. Asia sopikin hänelle mainiosti. Kahvittelun jälkeen menimme köysiradalle, jossa tasapainoteltiin vaijerilla eri tukien varassa. Kaikki tykkäsivät tästä radasta erityisen paljon ja jokainen toimi omien voimiensa mukaisesti ja lopuksi kaksi ylivoimaisesti ketterintä kaveria ottivat mittaa toisistaan aikahaasteen muodossa. Kumpikin suoriutui kunnialla tasaisesti radasta alle kahteen minuuttiin.

Tämän jälkeen alkuperäisen suunnitelman mukaan oli vuorossa Jousiammuntaa, jonne siirtyi siitä kiinnostuneet ja muut menivät lepäämään ja odottamaan ruokailua. Jousiammunnassa meidän joukosta paljastui todellisia huippuampujia sekä lupaavia kavereita. Ruuan jälkeen meillä oli viimein hetki rentoutua ja ottaa rauhassa. Osa otti nokoset, toiset katselivat tv:stä tulevaa jalkapallomatsia ja osa tutustui Anjalan Nuorisokeskuksen tiluksiin tarkemmin. Illan saapuessa noin klo seitsemän jälkeen siirryimme kodalle iltapalalle. Kodalla tunnelmoimme yhdessä päivän tapahtumia sekä paistoimme makkaraa ja rentouduimme yhdessä rankan aktiviteettipärinän jälkeen. Tämän jälkeen osa porukasta siirtyi yöpuulle ja osa taas ”Vintille” hengailemaan ja pelailemaan ennen nukkumaan menoa.

Keskiviikko 27.6.2018

Aamu lähti tavanomaisesti liikkeelle klo 8:00 jälkeen, osa meistä tuli syömään aamupalaa ruokalaan ja toiset nukkuivat lähes ensimmäisen ohjelman ohi. Ensimmäisenä meillä oli vuorossa maastopyöräilyä, osa meistä lähti jopoilemaan. Matkasimme yhdessä pyörillä metsätietä hetken matkaa, kunnes saavuimme aukealle, jossa Joonas ohjeisti maastopyöräilijöitä kokeilemaan taitojaan, ja jopoilijat suunnittelivat samalla mihin he lähtisivät pyöräilemään. Jopoilijat suunnittelivat suuntaavansa Anjalan nuorisokeskukselta läheiselle järvelle katsastamaan uimapaikkaa. Maastopyöräilijät jatkoivat matkaansa ja siirtyivät Joonaksen ohjeistamalle paikalle ajamaan luontopolkua.

Jopoilijat lähtivät matkaansa ja ajoivat Nuorisokeskuksen läpi läheiselle maantielle. Maantietä jatkettuaan jonkin aikaa he tajusivat menevänsä väärään suuntaan, joka kuitenkin olisi vienyt lopulta määränpäähän. Suunta vaihdettiin ja jopoilijat jatkoivat kohti Joonaksen neuvomaa kirkkoa, jonka luota veisi tie uimarannalle. Kirkolta matkattiin uimarannalle, jonka nimi oli Sihvakka. Se oli kieltämättä upea hiekkaranta ja vesi oli kirkasta, mutta aika viileää. Samalla ryhmämme viestiketjuun tuli ilmoitus, että maastopyörä jengi tarvitsisi ensiapulaukkua huoneesta, johon vain joporyhmällä olisi avaimet. Osa joporyhmästä lähti kohti Anjalan Nuorisokeskusta, toiset matkasivat kirkon lähellä sijaitsevaan kauppaan. Pyörät palautettiin takaisin talliin ja siirryttiin ruokailuun ja osa jäi lepäämään pyöräilyn jälkeen.

Tämän jälkeen oli taas ruoan aika, jonka jälkeen siirryimme kartanon taakse venevajan luo, jossa melonta ohjaajamme Hanna odotti meitä. Me perehdyimme yhdessä melonnan perusteisiin sekä tarvikkeisiimme. Meistä osa jäi asuntolaan lepäämään, kun muut taas osallistuivat melontaan. Osaa huolestutti vesille lähtö mutta turhaan, sillä kaikki suoriutuivat huikeasti melonnasta, vaikkakin muutama kaveri ajautuikin virtaukseen. Heidät saatiin ohjeistettua turvaan ja pääsimme jatkamaan matkaa takaisin rantaan. Melonta oli kaikista todella huikea kokemus, sekä rantaan ensimmäisenä saapuneet totesivat: ”voittaminen tuntuu aina hyvältä”.

Melonnan jälkeen siirryimme osan ryhmän kanssa ruokalaan päiväkahveille. Kahvien jälkeen oli aika siirtyä Matilda-rakennukseen tekemään ”tulevaisuus suunnittelua”, jonka ideana oli ottaa kuva Anjalan Nuorisokeskuksen alueelta ja saada se liittymään jollakin tavalla tulevaisuutensa kolmen vuoden päähän. Kerroimme kuvasta sekä omasta näkemyksestä henkilökohtaiseen tulevaisuuteen. Oli hienoa huomata kuinka monella oli unelmia sekä tavoitteita joihin he haluaisivat pyrkiä. Sen jälkeen oli päivällisen aika ja ruoan jälkeen osa meistä lähti Jopoilemaan kauppaa kohti ja osa jäi rentoutumaan rajun aktiviteettipärinän jäljiltä. Tämän aikana hervoton duo kiipesi poikien asuntolan katolle ja alkoi tanssimaan joillekin tutun kappaleen (Tripaloski) tahdissa. Illan saapuessa siirryimme sauna rakennukseen, jossa teimme pitsaa sekä osa meistä kävi saunassa. Pelasimme myös kysymyspelejä sekä lauloimme karaokea ja kaikilla oli todella mukavaa!

Torstai 28.6.2018

Klo 8:00 Aamulla siirryimme tavanomaisesti aamiaiselle jotkin etuajassa toiset myöhässä. Aamiaisella keskustelimme siitä, kuinka leiri oli tarjonnut meille mielenkiintoisia kokemuksia sekä elämyksiä. Näimme aamiaisella myös ohjaajamme, jotka kyselivät valmiuttamme seuraavan adrenaliiniseen pärinöintiin, nimittäin viimeisenä ohjelmana oli Anjalan Tarzan-keinu. Osa porukasta oli innostuneita ja toiset vastaavasti todella jännittyneitä.  Siirryimme aamiaiselta asuntoloidemme eteen odottamaan ohjeistusta, Joonas, Milja sekä Hanna saapuivat asuntoloillemme ja oheistivat suunnan mihin etenimme.

Etenimme metsään, jossa puiden latvaan oli kiinnitetty jonkinlainen keinumainen köysistö. Asetuimme riviin ja aloimme kuuntelemaan ohjeistusta. Keinuun halunneet pukivat valjaat ja menivät kiinnitettäväksi keinuun, muut nostivat hänet keinujan haluamaan korkeuteen. Nuoret nauttivat erityisen paljon keinumisesta yläilmoissa. Myös monet korkeanpaikan kammoisetkin uskaltautuivat kokeilemaan keinua ja kokivat sen vapauttavana ja miellyttävänä.

Keinumisen jälkeen siirryimme lounaalle, jonka jälkeen oli aika pakata sekä siivota asuntolat. Pakattuamme sekä siivottuamme meitä ohjeistettiin saapumaan kartanon taakse. Kartanon takaa kulki polku, joka vei todella kauniille kalliolle, josta näki joelle. Istuimme kalliolle katselemaan maisemia, kunnes Joonas pyysi meitä kartanon taakse, johon hän oli asetellut erilaisia valokuvia. Jokaisen tuli valita jokin kuva, jonka koki liittyvän leirikokemukseensa.

Tämän jälkeen saimme takaisin, ensimmäisenä päivänä tekemämme muotokuvat. Sen jälkeen vaihdoimme muotokuvia keskenämme ja kirjoitimme jokaisen muotokuvaan jonkin positiivisen asian kuvan ihmisestä. Sitten meille jaettiin palautekysely, jonka saimme täyttää missä vain halusimme Anjalan nuorisokeskuksen alueella. Kun olimme tehneet kyselyn, Joonas paljasti meidän olevan hänen ensimmäinen Nuotta-valmennus ryhmä ja olimme suoriutuneet kiitettävästi leiristä. Sitten tulikin aika lähteä hakemaan tavarat sekä kuljettamaan ne minibussille. Kiitimme Joonasta vielä leiristä ja lähdimme kotia kohti!